Aktywny Samorząd


logo aktywny samorząd


Nabór wniosków o dofinansowanie w Module II programu „Aktywny samorząd” dotyczących roku akademickiego 2024/2025

Zapraszamy do składania wniosków w ramach programu „Aktywny samorząd” Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym (adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej, szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi).

Termin składania wniosków: do dnia 10.10.2024 r. (dla wniosków dotyczących roku szkolnego/akademickiego 2024/2025).


Nowa forma wsparcia w programie „Aktywny samorząd”:

dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających
z koncentratora tlenu lub respiratora

Decyzją Pełnomocników Zarządu PFRON z dnia 2 sierpnia 2024 r. wprowadzono zmiany w dokumencie pn. „Kierunki działań (…)” w 2024 r., które umożliwiają realizację nowej formy wsparcia w ramach programu „Aktywny samorząd”: Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.

Cel realizacji nowego zadania w programie „Aktywny samorząd”:
zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej.

Realizator programu: samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR).

Środki na dofinansowanie energii elektrycznej może uzyskać:
osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu: gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej: gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nieposiadającej zdolności do czynności prawnych: gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).

Wniosek składa się w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanym ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/ 
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW jest możliwość kontaktu telefonicznego i mailowego: 
bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub sow@pfron.org.pl  

Termin złożenia wniosku:
od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.;
w kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie na bieżąco ogłaszany na  naszej stronie internetowej oraz na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).

Przedmiot pomocy:
jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Wysokość pomocy: 100 zł miesięcznie. Zrefundować można koszty poniesionen od dnia 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo:
- wniosek złożony w październiku 2024 r. może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
- wniosek złożony w listopadzie 2024 r. może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
- wniosek złożony np. w styczniu 2025 r. może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
- wniosek złożony np. w marcu 2025 r. obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).

Jak często można składać wniosek?
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Wniosek i załączniki:
Należy przygotować skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).
Wniosek musi być podpisany z użyciem podpisu elektronicznego, za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego, można też wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej
do Realizatora programu.
Rozpatrywany będzie tylko kompletny wniosek, tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.
Zaświadczenie może być:
podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem, lub opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową)
i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.
Wnioskodawca nie musi:
- być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną,
- gromadzić dla Realizatora/PFRON rachunków potwierdzających wnoszenie opłat
za energię elektryczną,
- czekać na zawarcie umowy: dodatek zostanie przekazany na podstawie wniosku.